• Tak jako v předchozích letech i v tomto roce se na našem gymnáziu uskutečnil další ročník projektu Salesiánské asociace Dona Boska – Dnes jím jako…. Tentokrát to byl Mexičan. Projektu se zúčastnily dvě třídy – prima a sekunda. Obě se na mexický den pečlivě připravili. Nejprve vypracovali doma test, který si společně ve třídě pod dohledem vyučujícího zkontrolovali a dozvěděli se ještě mnohé navíc. Zorientovali se na mapě a přečetli příběh mexického rybáře, který přiblížil chudý život mnoha Mexičanů, ale také jejich postoj k životu. Měli bychom si vážit každého dne, radovat se i z maličkostí a být spokojeni s tím, co máme. Mexiko bylo žákům docela blízké svoji kulturou, nicméně je překvapilo několik věcí. Například, že svátek zemřelých Día de Muertos není jen o truchlení a smutku, naopak Mexičané připravují třeba oblíbená jídla předků nebo hrají jejich písně. Vánoční dárky dostávají děti druhý den po Vánocích nebo až na Tři krále. Asi nejvíc se pobavili kreslením králíčka podle aztécké pohádky do obrázku Měsíce. Během vášnivé diskuze vzniklo velmi mnoho variant milého zvířátka v tmavých polích měsíčních moří. Stejně tak se setkalo se smíchem přeříkání jazykolamu na čas. Za pouhé tři vteřiny zvládlo přeříkat – Tres tristes tigres tragaban trigo en un trigal – (Tři smutní tygři žrali obilí na poli) – pouze několik málo jedinců. Druhá vyučovací hodina byla již méně formální. Každá dvojice nebo trojice si vybrala jeden mexický stát a o něm připravila referát pro ostatní, aby všichni Mexiko dokonale poznali. Tomáš Vodvárka z primy si dokonce prezentaci připravil ve španělštině a Andrej Dunda mu překládal. Mnozí žáci se oblékli do mexických krojů a uvařili mexická jídla, například Salsu, Tortily, Quesadillas, Guacamole nebo Tacos. Rosťa Hubený z primy upekl mexický dort podle vzoru cukroví pečeného tradičně na svátek zemřelých. Jiní připravili oblíbený kokosový nápoj. Mexičané používají více koření než my, což někteří opravdu dodrželi, přesto všem moc chutnalo a Mexiko si užili. Na závěr obě třídy natočily krátký klip s pokřikem „Viva Mexico“, který poslaly do soutěže Den křiku, který je jedním z mexických svátků. Budeme oběma třídám držet palce!

    Eva Jadavanová 
    Gymnázium J.Jungmanna Litoměřice

                                                            

  • Zapojili jsme se do osvětové kampaně Dnes jím jako Mexičan, organizované Salesiánskou asociací Dona Boska. Cílem je představit dobrovolnou službu a seznámit studenty s kulturou a zvyky dané země. Naši primáni a sekundáni pátrali v hodinách Výchovy k občanství po původu známého psího plemene čivava, významu slova „sombra“ či jménu Evropana, který se jako první setkal s kakaovými boby. Dozvěděli se i mnoho nového o mexické kuchyni, chilli papričkách a fazolích.

Dagmar Mlynářová 
Gymnázium Otrokovice

  • S třídou jsme se společně zapojili do soutěže – svátek Dne mrtvých.
    Zasíláme několik fotografií, které jsme pořídili během celého vytváření.
    Příprava nás moc bavila, a také jsme se dozvěděli několik zajímavých informací o Mexiku, které jsme doposud nevěděli.
    Na závěr zasíláme i krátké video vytvořené z výše uvedených fotek + malé překvapení na konec.

Eliška Kubátová
Obchodní Akademie Česká Lípa

    

  • Děti se mi podařilo naladit na správnou notu, povídali jsme si o Mexiku, bezva byla videa a doprovodná hudba
    Teorii a domluvě na praktickou část jsme věnovali asi 4 vyučovací hodiny, na praktickou část nám vedení školy upravilo rozvrh na 6 volných vyučovacích hodin. To bylo bezva, protože jsme se nemuseli stresovat, zda a jak vše stihneme. Ten kdo chtěl, zakoupil si na vlastní náklady somréro a pořídil si pončo Nemohli jsme se účastnit soutěže, protože jsem přehlédla podmínky a pak už bylo pozdě.
    V teoretickém vyučování jsme koukali na přiložená videa, hledali odpovědi na otázky v pracovních listech a poslouchali u toho podmanivou mexickou hudbu. Každý si mohl vybrat co konkrétně bude chtít uvařit (podmínka byla polévka a hlavní chod), mohl využít Vaše recepty, knihy co jsem donesla nebo často děti využívaly internet. Praktická část projektu probíhala v naší školní kuchyňce. Žáci pracovali ve dvojicích dle vlastního výběru. Pokud potřebovali, byla jsem jim k dispozici s radou nebo pomocí. Děti měly radost, že si vyzkoušeli něco zajímavého uvařit a mohli se najíst někteří měli tortily koupené, jiní si je připravovali sami. Nám se projekt moc líbil a příští rok bychom se jej opět účastnili moc rádi

Pavlína Kebisová
SŠOGD Praktik s.r.o., Olomouc

  

  • Zasílám Vám 3 stránky z našeho školního časopisu Občasník. Pořizujeme i poměrně rozsáhlou fotodokumentaci. Studenti a učni jsou pro akci celkem zapálení, některé jejich názory jsou právě použity v časopisu. Jídlo všem bez výhrad chutnalo, hlavně tortilly s fazolemi. Upravili jsme si naši multimediální učebnu, jednu hodinu jsme pracovali na počítačích s pracovními listy, to za zvuků mexické hudby. Jeden chlapec, který vloni ztratil paměť a snaží se znovu zapojit do školního života, byl tak bezprostřední, že v sombréru chvíli zatančil. Zhlédli jsme videa o chudobě a Dni mrtvých. Druhou hodinu jsme společně připravovali pokrm. Hlavně chlapcům vše chutnalo, já jsem přinesla salsu, pravou z Mexika, kde byla týden před naším projektem má kolegyně. Hezky jsme si připravili stůl a společně jsme “debužírovali”. Smysl tohoto projektu vidím v tom, že žáci vidí, jaký život (většinou horší) prožívají jejich vrstevníci. Jsem stále ještě pedagogem-optimistou, a tak doufám, že si žáci uvědomí, jak královsky si žijeme u nás… A abychom podpořili – zorganizovala jsem už poněkolikáté burzu knih. Její výtěžek, mírně navršený, zasíláme na dobrou věc. Mám radost z toho, že třídy, které do projektu zahrnuty nebyly, o něj mají zájem. Těším se na příští rok.
    Perlička na konec: Jídelníček své rodiny jsem obohatila jídlem z Mexika, Konga a Zambie. Pravda, Indie se u nás moc neujala..
    Srdečně zdraví a mnoho sil do Vaší práce přeje

Marcela Ernestová
vyučující češtiny a dějepisu
SOŠ a SOU, Jičínská 762, Mladá Boleslav

  • Ráda bych vám poslala pár fotek z naší školy (práce dětí ze 6. – 9. ročníku) a zároveň bych vám (i celému vašemu týmu), chtěla moc poděkovala za báječný projekt, na který se všichni z naší školy každoročně moc těšíme 🙂 Celý měsíc březen jsme si povídali o Mexiku, vařili mexická jídla, vyplňovali pracovní listy, vyhledávali v mapách a hledali zajímavosti o Mexiku (nejvíce se dětem “líbil” svátek všech mrtvých). Naše paní zástupkyně nám domluvila besedu se svou kamarádkou, která je opravdová mexičanka. Na fotkách jsou výsledky našeho měsíčního snažení 🙂 🙂 Moc jsme si to všichni užili a všechny návštěvy nás chválí, za krásně vyzdobenou školu. Ještě jednou děkujeme za perfektně připravený projekt a moc se těšíme na příští rok.

Mgr. Lucie Šmídlová
třídní učitelka 6.A ze ZŠ a MŠ Chomutov

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Dnes jsme v naší škole uspořádali projektový den Dnes jím jako Mexičan. Naši školu navštěvují žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a materiály jsme proto poupravili tak, aby byly více přístupné možnostem našich žáků. Projektový den se velmi vydařil. Děkujeme za poskytnuté materiály a budeme se těšit na příští ročník.

Mgr. Markéta Hráčková
ZŠ a MŠ Uherské Hradiště, Šafaříkova

 

  • Netradiční výuku výchovy ke zdraví měli 8.3. a 13.3. žáci a žákyně 6.C, 7.A a 7.B, kdy v rámci výuky výchova ke zdraví proběhl projekt  Salesiánské asociace Dona Boska – Dnes jím jako Mexičan. Smyslem bylo přiblížit žákům zábavnou formou, jak vypadá život jejich vrstevníků v Mexiku, co dělají, jak tráví čas. zajistit jim povědomí o situaci v rozvojové zemi a pomoci tím k zamyšlení, že můžeme svět kolem nás měnit.
    Děti přišly oblečeny podle místní tradice, nesmělo chybět sombréro, pončo, stuhy, květiny do vlasů, vějíř a hlavně plno barev. Poté jsme vyplňovali pracovní listy, vyhledávali na mapě, poslouchali písničky, zazpívali si VIVA MEXICO, VIVA AMERIKA,  dokonce skupinka dívek zatančila a zahrála na tradiční hudební nástroj- kytaru. Přečetli jsme si příběhy některých dětí, zhlédli  prezentaci a několik videí. Děti si přinesli suroviny a společně připravily mexickou sváteční hostinu. Nesmělo chybět koření, salsa, chilli papričky, fazole, ale děti se pustily ii do přípravy tortilly s kuřecím masem, chilli con Carne, mexických topinek a grilované kukuřice. Jídlo většině chutnalo, hlavně si ale uvědomili, jaká životní úroveň u nás je, a že když má někdo možnost, měl by pomoci. Potvrdilo se nám, že poznávání nových věcí všemi smyly má smysl! Mnoha dětem otevřela oči…

Lenka Gromanová
ZŠ V. Nezvala, Most