Hodnocení ročníku 2018
  • Bylo radostné sledovat zápal a zapojení všech studentů do přípravy projektu, jejich nadšení a spolupráce při vaření a chuť do práce, soustředěnost při prezentacích i následný úspěch v testu – to je pro pedagoga asi největší odměna za nemalé úsilí, které je nutné věnovat  přípravě i samotné akci.

PaedDr. Zdenka Lokajová
Gymnázium Bučovice

    

  • Moc jsme se u Indie pobavili, děti projekt brali smrtelně vážně. Pro tercii bylo zpracování o něco snazší než pro sekundu, protože v hodinách zeměpisu byla již Indie probrána. Ale i tak se dozvěděli několik zajímavých věcí. Např. o svátku Holi, kdy lidé po sobě házejí barevný prášek na znamení radosti, vítězství dobra nad zlem nebo o původu číslic, které se díky Arabům dostali z Indie k nám do Evropy. Asi nejtěžším úkolem bylo spočítat, kolik si na české koruny vydělá sběračka čajových lístků za měsíc a srovnat její plat s platem státního zaměstnance v Indii. Kontrola pracovních listů proběhla jednu vyučovací hodinu. Žáci se na obě hodiny pečlivě připravili, někteří měli i tradiční oděv sárí. Dali si též velmi záležet na jídle, zvlášť co se týče koření. Ochutnali jsme např. kuře na kari, rýži s hráškovým dálem nebo placky čapati. Některé nápoje byli opravdu jen pro silné povahy. Všichni jsme se moc nasmáli a příjemně pobavili i u scének. Žáci si odnesli mnoho zážitků a poučení. Rovněž se zapojili do soutěže o vytvoření nejkrásnější Rangoli, což jsou obrazce vysypávané doma na zem přinášející štěstí a blahobyt. Děkujeme za pěkný projekt a budeme se těšit na příští rok.

Eva Jadavanová
Gymnázium J. Jungmanna, Litoměřice


  • Dnešní ráno začíná v naší třídě jinak. V celé škole zvoní a naší třídou se rozeznívá zvláštní hudba. Co to asi je?  Od paní učitelky se dozvídáme, že je to indická hymna. Dnes bude všechno trochu jinak. Nesedíme v lavicích jako každý den, ale na zemi na koberci. Čeká nás hodně zábavných úkolů, informací, videí i hudby z indické kultury. Vrcholem našeho “indického vyučování” je svačina z indické kuchyně. Každý žák si upekl chapati (indický chléb), který jsme pojídali s čočkou dhal. A úplný závěr patřil diskotéce. Vlnili jsme se v rytmu indické popové hudby – zvláštní, ale zábavné. Dnešní den jsme si moc užili.

Vaši Čtvrťáci  KZŠ Uherský Brod

  • Chtěli bychom Vám moc poděkovat za to, že jsme měli možnost zúčastnit se Vašeho skvělého projektu Jím jako Ind. Studenti se při něm dozvěděli nové informace a zároveň se pobavili. Také jsme úspěšně vyzkoušeli indické recepty. Někteří žáci se zapojili do soutěže a podařilo se jim vytvořit velmi pěkná díla.
    Přejeme hodně úspěchů a těšíme se na Vaše další projekty.

Marie Hocková,  OA Česká Lípa

  • Během měsíců března a části dubna se 7 tříd učňovského a maturitního vzdělávání SOŠ a SOU, Jičínská 762, Mladá Boleslav zapojilo do projektu Dnes jím jako Ind. Jelikož jsme se účastnili již 5 předešlých „vaření“, žáci prvního ročníku měli své informace a celkem se těšili. Nakoupili si, vybrali si čapati a kuře na kari. Jedna část třídy vypracovávala pracovní listy, druhá část, většinou chlapecká J, vařila. Žáci si připravili společnou tabuli, naservírovali pěkně vypadající, ale hlavně výborně chutnající jídlo. A téměř všichni byli spokojeni. K tomu hrála indická hudba. Také jsme poslouchali vyjádření dobrovolníků v Indii. Na začátku jedné hodiny, kde učila naše tělocvikářka, jsme vzdali i jogínský pozdrav Slunci. Žáci měli možnost poznat zcela jinou kulturu, odlišný každodenní život. Mnohdy se pozastavili nad některými anomáliemi. Ale to je dobře. Projekt svůj účel splnil. Učíme se toleranci, chceme se zbavit xenofobních projevů. Chceme, aby si mladí lidé uvědomili, jak dobře se máme. Zapojili jsme se do soutěže (rangoli) a také se nám podařilo díky tradiční burze knih vybrat pěknou částku na podporu českých dobrovolníků v Indii. I my, vyučující, jsme měli z akce pěkný pocit. Ještě prověřit malým testem vědomosti o vybrané zemi a zase se můžeme těšit na další ročník kampaně.

Marcela Ernestová
vyučující češtiny a dějepisu
SOŠ a SOU, Jičínská 762, Mladá Boleslav

  • Třída IV. A se zapojila do Vašeho projektu “Dnes jím jako…”, který byl zaměřen na Indii. Tato země se nám moc hodila, protože máme na škole 98 % romských žáků. Zrovna 6. 4. jsme slavili Den Romů a víme, že Romové právě přicházeli z Indie. Jsme velká škola s 400 žáky. Váš projekt byl perfektně připraven a moc se nám líbil. Splnili jsme všechny pracovní listy i doplňující aktivity. Posíláme pár fotek. Zapojili jsme se i do soutěže tvoření. Moc děkujeme.

ZŠ a MŠ, Karviná
Jana Siederová

  • Děkujeme za skvělé oživení výuky, kterou jsme díky Vašemu projektu s dětmi zažili a zasíláme fotografie našeho společného tvoření – Rangoli do soutěže. Děti to velmi bavilo, zažily spoustu zábavy, ale také se mnohému přiučily a dozvěděly se mnoho zajímavého. Ještě jednou díky.

Mgr. Iveta Ondruchová a třída 2.A
ZŠ a MŠ Družby, Karviná

  • Ráda bych Vám poděkovala za úžasný, skvěle předpřipravený projekt Dnes jím jako Ind. Naše škola se zúčastnila letos poprvé a už se těšíme na příští rok :-)  Myslím, že jsme se mnohé naučili a díky společné práci a společnému stolování i mnohé zažili. Během našeho snažení vznikaly krásné výtvarné práce, se kterými bychom se rádi pochlubili. Ačkoliv jsem se snažila vybrat jen některé, abych Vás nezahltila, přesto je jich trochu více.Součástí je i vývoj a zánik naší společné školní rangoli. Velmi děkujeme.

Miroslava Marková
ZŠ a MŠ Duhová cesta, s.r.o. Chomutov

  • Každý rok se moc těšíme, jakou zajímavou zemi vyberete a co nového se dozvíme. Indie nás všechny moc bavila a nadchla – naše škola je z 80% složena z romských žáků a Romové, jak známo, pocházejí právě z Indie. My jsme si vyrobili Rangolu v atriu školy. Použili jsme barevné, chodníkové křídy. Celkem se do tvoření pustilo 8 tříd. Páťáci začali středem a postupně jsme se na Rangole vystřídali všichni z druhého stupně. Každá třída vytvořila svoji osobitou část, na kterou navázala další skupina. Práci jsme si moc užili, měli jsme krásné počasí a vůbec celý den byl velmi pohodový a příjemný. V příloze posílám náš výsledný výtvor – doufám, že se bude líbit i Vám. Fotografie pořídil můj kolega, na kterého musím prozradit, že pro hezký snímek nebyl líný vylézt až na střechu školy a všechno zdokumentovat 🙂

Lucie Šmídlová – učitelka ZŠ a MŠ 
Chomutov, 17.listopadu

  • Akce probíhala v týdnu od 16. do 20.4. v 8 třídách. Většinou to bylo tematické vyučování po celý týden, den nebo část dne. Součástí byla příprava a ochutnávka jednoduchých pokrmů. Akce se pedagogům, dětem i žákům líbila. Děkujeme za spolupráci. Nahlédli jsme spolu s dětmi a žáky do dalšího kousku země a kultury.

Mgr.Yvona Jedličková, metodik EVVOZŠ a MŠ Kroměříž

  • Naši žáci se během projektu dozvěděli mnoho zajímavostí o Indii a lidech, kteří zde žijí. Společně vyplňovali dotazníky, odpovídali na zajímavé otázky z geografie, kultury, sportu, historie, školství a přírody. Shlédli krátkou prezentaci o místních zvycích a lidech, zacvičili si společně některé cviky z jógy, zahráli si oblíbenou indickou hru Kabaddi, známou u nás jako Hu-tu-tu-tu. Žáci si také vyzkoušeli indické tance a podívali se na krátké ukázky z bollywoodských filmů. Měli možnost si barvami na obličej namalovat na ruce ornamenty, které si kreslí Indky hennou. Nakonec uvařili několik typicky indických jídel, která na závěr projektového dne všichni společně ochutnali. Žákům i učitelům se indický den velmi líbil a těšíme se, kam vyrazíme příště.

Dagmar Habrmanová
ZŠ Damníkov

  • Dne 3. 4. si žáci 2. stupně zpestřili návrat do školy po velikonočních prázdninách projektem „Dnes jím jako Ind“. Každoročně se tak seznamují zábavnou formou s životem v některé z rozvojových zemí. Letos to byla Indie. Na jednotlivých stanovištích se děti dozvěděly zajímavosti z historie i současného života Indů, poslechly si indickou hudbu, ve výtvarné dílně si vyzkoušely tetování a v tělocvičně si zahrály hry, které hrají indické děti. Nakonec všichni prezentovali svoje nové poznatky před ostatními spolužáky v sále školy. Zlatým hřebem celého projektu byla na závěr ochutnávka indických jídel, která celé dopoledne připravovala skupina deváťáků ve cvičné kuchyni. Ochutnali jsme vejce v kari omáčce, kuře na kari, chapati placky a indický dezert. Talíře na našem švédském – vlastně indickém stole se brzy vyprázdnily, protože jídlo bylo opravdu výborné. Budeme se těšit na příští projekt, i když ještě nevíme, jako kdo budeme za rok jíst.

ZŠ Jimramov

  • Náš projekt proběhl v poklidu, ač jsme tedy trochu limitováni tím, že ve škole nemáme prostor na vaření. Děti ze semináře dějepisně – zeměpisného praktika ovšem připravily placky chapati samy doma a já s kolegyní jsme udělaly čočku na kari. Ve škole jsme pak společně vařili ostrý mrkvový salát. Projektu Dnes jím jako jsme se jako škola účastnili podruhé, poprvé to bylo před třemi lety a děti si opakování vlastně samy vyžádaly. Díky skvěle připraveným pracovním listům se žáci dozvěděli o Indii a tamním životě opravdu mnoho, v hodinách jsme si i dost povídali, sami vyhledávali informace, ke stolování jsme si pouštěli indickou hudbu. Ještě jednou díky a těším se na další rok a akci Dnes jím jako.

 Michaela Jančová, ZŠ Londýnská, Praha

  • V 6. B se projekt vydařil nejlépe a žáci se hodně zapojovali a byli jsme opravdu nadšeni. Zpracovávali jsme pracovní listy, dívali se na různé zajímavosti o Indii, viděli jsme mnoho tanečních ukázek, zajímavostí aj. Děti si připravily i indické tance a učily je ostatní. Bohužel na vaření se nedostalo, protože třída je velmi početná a všichni bychom se nevešli do menší školní kuchyňky. O jídle jsme si hodně povídali a dívali se na různé indické pokrmy, dále jsme si o jídle povídali… Děkujeme za projekt “Dnes jím jako…” a už se těšíme na další skvělý ročník projektu!

Lenka Hanyšová
ZŠ Písnická

  • Poslední vyučovací den před velikonočními prázdninami proběhl na naší škole projekt „Dnes jím jako Ind“. V rámci něj jsme se se žáky 6. a 8. ročníku ve výtvarné výchově inspirovali indickým lidovým uměním RANGOLI a vytvořili si své vlastní veselé jarní RANGOLI pro štěstí ve všem, na co po zbytek roku sáhneme nebo na co jen pomyslíme J Pro jejich vytváření jsme využili zbytků barevných papírů, novin a časopisů… Ukázky naší leckdy „mravenčí“ práce vám posíláme.

Za žáky 6. a 8. ročníku ZŠ Plumlov
K. Chrásková

  • Děkujeme za příležitost zapojit se do vašeho projektu. Využilo ji tentokrát sedm tříd naší školy! Téma letošního Dnes jím jako (IND) bylo bližší vyučujícím, ale i samotným žákům. Oslovila nás nejen indická kuchyně (nezaměnitelná chuť a vůně omámila všechny zúčastněné). S radostí jsme si zacvičili jógu, bavili se nad jednotlivými úkoly z pracovního sešitu, poznávali zajímavosti života v daleké Indii z fotografií, videoukázek či vyprávění, poslouchali klasickou hudbu (hra na sitár či tibetskou mísu), kreslili mandaly. Projekt ,,Dnes jím jako Ind” nám zkrátka nabídl velmi rozmanitý výlet! Okouzlila nás barevnost a klid Indie. Vyučující se snažili svým žákům přiblížit Indii doslova všemi smysly a troufám si říct, že úspěšně! Fotogalerie projektu je vám k dispozici zde: https://zshey.cz/galerie/skolni-rok-2017-18/projekt-dnes-jim-jako-ind Těšíme se na další ročník.

Mgr. Monika Houšková za kolektiv pedagogů 
Základní školy, Plzeň, Heyrovského 23

  • Děkujeme moc za zaslané materiály a obzvláště chceme poděkovat za doplnění o omalovánky a materiály uzpůsobené i mladším dětem. Našimi žáky jsou děti s kombinovaným postižením a tyto materiály jsme rádi využili. Akce se účastníme počtvrté a pokaždé jsou žáci velmi spokojení a učitelé se s nadšením na tento den připravují. Materiály máte moc hezky zpracované a je možné si je upravit tak, aby se do aktivit mohli zapojit i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Ještě jednou jménem naší školy moc děkuji a těším se za rok na další Dnes jím jako …

Mgr. Markéta Hráčková
ZŠ a MŠ Uherské Hradiště, Šafaříkova
škola pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Netradiční výuku výchovy ke zdraví a světa práce měli v týdnu13.3.– 20.3. žáci a žákyně 6.A,B, 7.A,C a 8.A,B, kdy v rámci výuky  proběhl projekt  Salesiánské asociace Dona Boska – Dnes jím jako Ind. Smyslem projektu  bylo přiblížit žákům zábavnou formou, jak vypadá život jejich vrstevníků v Indii, co dělají, jak tráví čas. zajistit  jim povědomí o situaci v rozvojové zemi a pomoci tím k zamyšlení, že můžeme svět kolem nás měnit. Děti se seznámily s touto zemí formou prezentace a fotografií. Poté jsme vyplňovali pracovní listy, vyhledávali na mapě, poslouchali písničky, Přečetli jsme si příběhy některých dětí, zhlédli  prezentaci o globálním problému přelidnění, se kterým se tato země potýká a několik videí. Děti si přinesly suroviny a společně připravily indickou sváteční hostinu. Nesmělo chybět koření kari. Díky panu řediteli, který nedávno Indii navštívil, mohly vidět i zajímavé fotografie z běžného života lidí, jejich způsob života a ochutnat pravé indické potraviny a pochutiny: omáčky, zálivky, rýži, oříšky, chapati placky a indické velmi sladké dezerty. Potěšilo nás, že jsme zjistili, že některé jsou fairtradové a dokonce i v obchodech, kde jsme na přípravu nakupovali, se nám podařilo fairtradové výrobky sehnat. Jídlo většině chutnalo, hlavně si ale uvědomili, jaká životní úroveň u nás je, a že když má někdo možnost, měl by pomoci. Myšlenka FAIRTRADE byla k radosti dětí podpořena i tímto projektem. A protože si děti rády hrají, rozhodly se zúčastnit soutěže ve výrobě RANGOLI, Indové vytváří rangoli v období velkých svátků, vysypávají je před dům, aby jim přinesly štěstí a blahobyt. My jsme je vyráběli menší na kartony a dřevěné desky, které si děti vyřezaly a ozdobily je podle tradice –  především rýží, okvětními lístky, těstovinami a barevnými kamínky. Podařilo se nám vyrobit více než 50 různých typů, které budou nyní vystaveny v chodbách školy, aby dětem přinášely štěstí a radost z jejich smysluplné práce.

Potvrdilo se nám, že poznávání nových věcí všemi smyly, má smysl!
Mnoha dětem tato akce otevřela oči…

Lenka Gromanová
ZŠ V. Nezvala, Most


Všem pedagogům i dětem děkujeme za jejich nasazení
a snahu dělat svět lepším.

O Indii

mapa indie 1O Indii

Indie je nádherná rozmanitá země obrovské rozlohy a lze jí jen těžko komplexně popsat. Na této stránce naleznete obecné snadno dohledatelné informace. Zajímavosti a postřehy našich dobrovolníků, kteří v Indii strávili mnoho měsíců
a žili mezi obyčejnými lidmi, najdete na dalších podstránkách.

international-2693204_960_720

OBECNÉ INFORMACE

Indie

  • Rozloha: 3 287 590 km, sedmá největší a druhá nejlidnatější země na světě (1,3 miliardy obyvatel), 50 % je mladších 25 let
  • Hlavní město: Nové Dillí (New Delhi)
  • Jazyky: hindština, angličtina
  • Náboženství: hinduisté (80 %), muslimové (11 %), křesťané (3 %)
  • Hustota zalidnění: 361 ob. / km² (Česká republika: 134 ob / km²)
  • Měna: 1 indická rupie (1 Kč = 3 rupie)
  • Zajímavost: druhý největší producent čaje na světě

pastva pro oči

Pastva pro oči – Indové milují pestré barvy a rádi chodí krásně oblečení

Historie

Indie patří mezi vůbec první civilizace. Starověká Indie vznikla v povodí řeky Indu na poloostrově Přední Indie. Od roku cca 3 200 př.n.l. se tu postupně vytvářela harappská kultura a po jejím zániku nastalo tzv. védské období (vznik posvátných staroindických textů). Toto období trvalo přibližně tisíc let. Po tomto období vznikaly nejprve menší, později větší říše vystřídané roku 1526  Mughalskou říší.. To už zde žilo kolem 120 milionů lidí. Mughalská říše přispěla rovněž k umění a k architektuře.

Mezním rokem v dějinách Indie byl rok 1498, ve kterém Vasco de Gama objevil námořní cestu do Indie. Tím vzniklo obchodní spojení mezi Indií a Evropou. Nejdříve se na území Indie dostali Portugalci, poté také Holanďané a Britové. Později se Indie dostala pod nadvládu Britů. Jejich nadvláda trvala až do roku 1947, kdy země získala nezávislost a byla rozdělená na dnešní Indii, Východní Pákistán (dnešní Bangladéš) a Západní Pákistán.

Dnes patří k nejrychleji se rozvíjejícím zemím na světě.

KASTOVNÍ SYSTÉM

Původně byla indická společnost rozdělená do čtyř různých vrstev na základě rozdílného duchovního vývoje. V 16. století byl tento systém nesprávně pochopen jako rozdělení do čtyř kast podle rodu a nadřazenosti na základě vyššího původu. (z portugalštiny„casta“ – rod, rodina, kmen). Starodávné védské spisy dědičnou nadřazenost popírají.

Kastovní systém se v různých podobách zachoval až do dnešních časů.

Rozdělení podle kast:

  • Bráhmani (kněží)
  • Kšatrijové (válečníci, politici, státní správa)
  • Vaišjové (obchodníci, řemeslníci a zemědělci)
  • Šúdrové (služebníci, dělníci, bezzemci)

Mimo toto rozdělení stojí tzv. nedotknutelní, kteří nepatří do žádné kasty. Konají tu nejšpinavější práci, žijí pod hranicí chudoby a jsou považoványza  nečisté. Jejich přítomnost nebo už jen samotný jejich stín může způsobit rituální poskvrnění.

nedotknutelní

foto: Thomas Schoch

Současnost

Indie je jedna z nejrychleji se rozvíjejících ekonomik světa. Nejvíce lidí je zaměstnaných v zemědělství (60 %). Udržuje přátelské vztahy s většinou zemí kromě Pákistánu a Číny, má vlastní jaderný program a třetí největší ozbrojené síly na světě.

30 % obyvatelstva mluví hindsky, jako univerzální dorozumívací jazyk se stále více prosazuje angličtina. Indové z různých částí země se mezi s sebou nedomluví, jazyků a dialektů je více než 1000. Čtvrtina obyvatel je negramotných.

Pěstuje se hlavně: rýže, bavlna, juta, moruše, obilniny (pšenice a proso), subtropické a tropické ovoce (banány, citrusy, mango), fazole, ořechy, sezamová semínka, beteleové ořechy a hlavně čajovník.

Čím dál více Indů pracuje v cestovním ruchu, bankovnictví a spojích. V zahraničí jsou Indové a jejich firmy úspěšní v oblasti IT a prosazují se i talentovaní indičtí vědci

Příroda

  • velehory Himaláje (nejvyšší hora Kančendženga (8586 m. n. m.)
  • teplé počasí, velká diverzita
  • pouště (Thár), tropické deštné pralesy, palmy,
  • zvířata: medvědi, leopardi, tygři (tygr indický), sloni (slon indický), opice, panda, nosorožec (nosorožec indický) 238 druhů hadů (kobry, zmije, krajty jenž mají na svědomí až 10 000 smrtelných kousnutí ročně), delfíni, želvy, žraloci, mnoho druhů ptáků.
  • santalové dřevo

slon indickýslon indický

NAŠI DOBROVOLNÍCI V INDII

  • V Indii pomáhalo již 18 českých dobrovolnic/dobrovolníků. Hlavním místem dobrovolné služby je škola s internátem v Jibon Jyoti nedaleko města Golaghat.
  • Fotogalerie z Indie si můžete prohlédnout zde: jídlo a život v Indii.
  • Seznam současných dobrovolníků a zemí, kde působí, naleznete zde, seznam bývalých dobrovolníků a dobrovolnic naleznete zdeNíže na této stránce naleznete i jejich dopisy, které pravidelně posílají z míst své dobrovolné služby.

Žijeme v nádherných domech, vlastníme úžasná auta, máme super oblečení
a ve srovnání s místními vesničany jsme neskutečně bohatí. Na druhou stranu nesmíme zapomenout, že v Indii nežijí pouze chudí a indická „střední třída” je srovnatelná s námi. Jsem strašně moc rád, že jsem mohl na vlastní oči vidět
život místních prostých lidí a zjistit, jakou životní úroveň vlastně ve světě držíme. Važme si proto toho, co máme, protože – věřte tomu – mnozí by s námi měnili…

Jakub Honěk, dobrovolník v Indii (2016/2017)

Přejeme vám dobrou chuť a příjemné zážitky
s Dnes jím jako Ind!

logicko 1

Kultura a sport
KABADDI – aneb Indové mají nejsilnější plíce

kabaddi pravidlaOblíbená hra známá už přes 4 000 let. Dvě mužstva se střídají.Jedno z nich vybere „lupiče“, jehož úkolem je vběhnout na soupeřovu polovinu hřiště, zachytit tam co nejvíce jeho hráčů a vrátit se na vlastní polovinu. Zachycení hráči vypadávají ze hry a musejí hřiště opustit. Kabaddi znamená v hindštině zadržení dechu – „lupič“ se během svého výpadu na soupeřovu polovinu hřiště nesmí nadechnout a musí neustále křičet kabaddi (pro kontrolu, že nepodvádí).
Tato hra se stala národním sportem a Indové se účastní mezinárodních turnajů i mistrovství světa.

Známá dětská hra HU TU TU TU oblíbená i unás se hraje podobně, jen místo kabaddi křičí děti hu tu tu tu 🙂

Ukázka s profesionálního zápasu v kabaddi.

JÓGA (spojení)

joga pozice kobryDruh cvičení pocházející z Indie, je velmi oblíbený i u nás.
V západních zemích je vnímáno spíše jako soubor tělesných cvičení pomáhajícím ke zklidněnírelaxaci a zpevněnícelého těla. Velký důraz se klade na správné dýchání a koncentraci.

V Indii je chápána spíše jako meditační filozofie rozvíjející lidské tělo i ducha.
Je systémem technik zahrnujících tzv. ásany (fyzické pozice), dechová cvičení, relaxaci a meditaci.

jóga

Tance

INDICKÝ TANEC BHARATANÁTYAM

Indové tančení milují! Existuje spousty tradičních i moderních tanců (a tanečních škol), tanec se používá při hinduistických bohoslužbách nebo se předvádí při všelijakých slavnostech. Děti často dostanou za úkol na oslavu nacvičit nějaký tanec. Zajímavé je, že neznají náš typický tanec kluk + holka… A také: v každém bollywoodském filmu se alespoň na pár minut tančí.

Jeden z nejstarších indických tanců pochází z jižní Indie (Tamilnád). Jeho název vznikl kombinací čtyř slov: bha (bhavam znamená “výraz”), ra (ragam je “hudba”), ta (talam značí “rytmus”) a slovo natyam představuje “tanec. Původně to byl chrámový tanec a až začátkem 19. století byl přesunut z chrámů na královský dvůr. Tanečnice na sobě mají tradiční tamilské nařasené sárí v kontrastních barvách zelené a červené se zlatě zdobenými okraji. Na sobě mají mnoho šperků, na kotníčkách rolničky. Oči jsou silně nalíčené, vypadají větší. Zdobení je i na čele, dlaních a chodidlech  (zdroj: www.national-geographic.cz)

Ukázka tance

DALŠÍ TANCE

Nábožensky motivovaný tanec (vzývající hinduistického boha Šivu)

Klasický tanec s moderní choreografií:

Tance z různých bollywoodských filmů:

Hudba

Pár indických popových písní k navození správné atmosféry. Vyskytují se většinou v bollywoodských trhácích (v každém filmu se minimálně jednou zpívá a tančí).








Zde si můžete poslechnout ukázku indické mantry.

Slovo MANTRA pochází ze sanskrtu a jednoduše řečeno znamená nástroj či prostředek pro zklidnění mysli a odpočinek těla. V našich zemích ji můžete zaslechnout např. při hodinách jógy.

Holi – svátek radosti a veselí oslavující příchod jara

Filmový průmysl

Filmových producentů je mnoho, nejnámější se jmenuje Bollywood – podobně jako jeho vzdálený americký příbuzný. Je to obrovský kolos, který vyprodukuje za rok více filmů než Hollywood.

Indové milují na televizi, i v chudých vesnických domečcích se často nachází satelit s mnoha indickými programy.

Filmy produkované Bollywoodem jsou předimenzované, používá se hodně zpomalených záběrů, přeslazené a kýčovité, v oblibě jsou romantické filmy.
Mladí chlapci je mají moc rádi, chtějí se podobat svým vysněným hrdinům.

Festivaly bollywoodských filmů se úspěšně provozují i u nás.

Z velkofilmů doporučujeme: Tři idioti a Bahubali II.

bahuballi

Rámajána – legenda o princi Rámovi

Pohádka podle slavného starověkého indického eposu Rámájana. Hlavní hrdinou eposu je princ Ráma, kterému zlý démon unese jeho krásnou ženu Sítu na svou ostrovní říši (Srí Lanku). Princ se ji vydá zachránit a při její záchraně mu pomáhá opičí bůh Hanuman. Nakonec zvítězí, získá Sítu zpět a ujímá se vlády.

Osobnosti

solt marchMahátma Gándhí 

Jeden z největších politických a duchovních vůdců Indie a indického hnutí za nezávislost. Prosazoval filosofii aktivního, ale nenásilného odporu a Indii dovedl v roce 1947k vyhlášení nezávislosti. V Indii mu byl formálně udělen titul „Otec národa“ a 2. říjen, den jeho narozenin, je každoročně vzpomínán jako Gándhí džajanti (Oslava Gándhího). Organizace spojených národů (OSN) přijala rezoluci, která prohlašuje 2. říjen za „Světový den nenásilí“.

Gándhí se snažil prosadit uznání i pro nízké a nedotknutelné kasty, chtěl odstranit společenskou diskriminacnedotknutelných, ale na rozdíl od ostatních reformátorů ho nechtěl úplně zrušit. Byl pokorný a velmi vzdělaný (vystudoval práva v Anglii), hodně cestoval. Paradoxem je, že tento silně nábožensky založený hinduista hlásající mír a toleranci k ostatním náboženstvím, byl zastřelen hindským fanatikem (1948) právě kvůli velké toleranci i vůči ostatním náboženstvím.

Pro mnoho lidí je odmítání násilí pevně spojené se jménem Gándhí.

Nejznámější činem Gándího byl tzv. „Salt March“ (Solný pochod)

Indové měli pod nadvádou Britů zakázáno vyrábět vlastní sůl a museli si ji od nich draze kupovat.Gándhí se rozhodl této nespravedlnosti čelit a zorganizoval 400 km dlouhý Solný pochod vedoucí z jeho domova do malé přístavní vesničky, přidalo se k němu 50.000 lidí. Na mořském pobřeží vzal Gándhí do dlaně hrst soli a řekl: „Tímto otřesu základy britského impéria.“ A vyzval Indy, aby začali vyrábět vlastní sůl, což bylo nelegální. Následkem bylo uvěznění Gándhího a také mnoha dalších. Britská vláda v Indii byla však natrvalo oslabena.

matka rereza videoMatka Tereza

Drobná žena a křesťanka, která zasvětila svůj život těm nejubožejším.Působila v Indii (Kalkatě) jako humanitární pracovnice, neúnavně pracovala a položila základy velikému dílu. Zakládala nemocnice a domovy pro sirotky, pro chudé a trpící lidi – nejprve v Indii, pak i po celém světě. Rovněž je zakladatelkou řádu Misionářek lásky. 

Za svoje celoživotní dílo obdržela Nobelovu cenu za mír a řadu dalších ocenění, brzy po své smrti byla prohlášena za svatou.

 

Jak se v Indii řekne…?

… podívejte se do našeho „indického“ minislovníčku. Slovíčka a fráze  pochází z jazyka Sadri, dorozumívací řeči kmene Adivasi, jednoho z mnoha indických kmenů.

(mluvila tak většina dětí ve středisku Jibon Jyoti, kde trávil svou dobrovolnou službu dobrovolník Jakub Honěk)
Jdi pryč! = Dža!
Ticho! = Čup!
pes = kukur
kráva = guru
hlupák = voda
podvodník = gedžuá
Pojďme! = Čalo!
Spíš? = Nindátis?
voda = pání
Vystřel! = Már!
suchý = sukhal
Dej mi to! = Moke de!
Běž! = Kut, kut!
pomalu = lahe, lahe
rychle = džaldí
úder = ghúsá
bílý = bogá
černý = kulá
horký = gorom
ošklivý, špatný = bejá
velký = barká
Vezmi to! = Le!
Počkej! = Roká!
Piš! = Likh!
Sedni si! = Bot!
Nemluv! = Ní bol!
Poslouchej! = Sun!
otec = bá´
matka = má
vesnice = gáo
dítě = čuá
dívka = čokrí
maso = mankso
čaj = čáj
banán = kol
nezralý = kačá
pokoj = kamrá
svatba = sádí
perfektní = džakás
vychytralý = čalú
klid = árám
kuře = murgí
líný = sustí
nos = nák
břicho = pet
čepice = topí
Bůh = Íšvar
Materiály

OSTATNÍ MATERIÁLY:

Recepty

RECEPTY INDICKÝCH JÍDEL

Vyzkoušejte si sami nebo se svými spolužáky uvařit některé typické indické jídlo.
A nemusíte se bát vyzkoušet i jiné recepty, než ty, které nabízíme. Pamatujte, že indická jídla jsou poněkud ostřejší než ta naše a základem téměř všech jídel chudých lidí bývá rýže a spousta koření.

Nebojte se experimentovat a pokuste se najít recept a uvařit si typickou indickou omáčku zvanou dál. Společně s rýží je to nejčastější jídlo chudých.

Svoje „výtvory“ nezapomeňte nafotit a poslat nám je. Velmi rádi je uveřejníme na našich stránkách.

Recepty ke stažení

jídla z našich receptů

Prohlédněte si naši fotogalerii jídel. Uvidíte, jak vypadají běžná jídla chudých lidí, jak se připravují, můžete obdivovat pestrobarevná tržiště i se seznámit s realitou stravování na dětském internátu. Většina fotografií je s popiskem.


VIDEO – PŘÍPRAVA INDICKÉHO ZÁKUSKU

Video je v angličtině.


GASTRONOMICKÉ ZAJÍMAVOSTI

Narozeninová oslava

Oslava začíná tradičně – koupí se nebo upeče dort, oslavenec začne krájet první kousek dortu, v té chvíli se začne zpívat „Happy Birthday to You“.

Zajímavá část nastane potom: po dozpívání jeden z gratulantů nacpe ukrojený kousek dortu oslavenci do úst („nakrmí ho“) a ten mu laskavost oplatí.

svatební dort pro bohatší novomanžele

Svatební dort pro bohatší novomanžele

Typické jídlo chudých
Indickým chlebem je rýže: jí ji stejně chudý jako bohatý. K rýži se přidává tzv. „dál“, jakási omáčka z luštěnin či zeleniny (převážně z hrachu nebo fazolí).
Bohatý Ind si dopřeje ještě osmažené maso nebo ryby.
Hodně se koření a po obědě se dojídá ovocem.

dál = hrášková nebo fazolová omáčka

Hráškový dál – spolu s rýží oběd chudých dětí

K snídani se často podává barevá rýže, to je zbylá rýže z předešlého dne, obarvená kořením a citrónem, aby se nekazila. Do rýže se může přidat zelenina a oříšky. Jí se i rýže se zeleninovou pikantní omáčkou.

Svátečně se dělají tzv. „igli“, malé placičky z rýže a k tomu kokoso-křenovéčatní (hustá omáčka různých chutí) a zeleninová pikantní omáčka polévkové hustoty, které se říká sambra.

K slavnostní večeři  se vaří rýže s pálivou omáčkou z cuket, lilku, brambor a samozřejmě chilli. Někdy se do nich dávají i uvařená vejce. Občas se dělají placky zvané „čapáthí“ (čapatí). Jako dezert se podává ovoce, ale i čočkový pudink s kešu oříšky, nebo sladkou mléčnou rýži s hrozinkami a oříšky.
O svátcích se připravují i kuřecí „biryany“, (podobné českému rizotu).
Maso se jí málo, většinou jedenkrát týdně a někdo ho nejí vůbec.

Na večeři většinou vždycky někdo přijde. Babička s dědou i širší rodina s dětmi, jí se a povídá.


KOLIK CO STOJÍ

Zajímají vás ceny potravin v Indii? Kolik si toho asi můžou koupit a sníst chudí lidé, když je jejich měsíční výdělek přibližně 900 Kč za měsíc?

Ceník indických potravin

Poznámka: Ceny jsou aktuální a pochází ze státu Ásám v severovýchodní Indii, ve které působil minulý rok náš dobrovolník Jakub Honěk. V jiných částech Indie mohou být ceny odlišné.


Umíte uvařit dobrou rýži? Pokud ne, koukněte na Matyho recept.

recept rýže


Co říkají naši dobrovolníci o indické kuchyni

papričky

Bez chilli není curry.
Je samozřejmostí, že každé usmažené jídlo obsahuje dostatek chilli, cibule, česneku a většinou tak 10 druhů pikantního koření… Zpočátku mi to vůbec nevadilo, ale po určité době se můj žaludek rozzlobil a dal najevo svůj nesouhlas velice nepříjemnou bolestí. Teď už si dávám větší pozor na to, co a jak jím, každé jídlo hodně zapíjím vodou a vyhýbám se pikantnějším částem, takže mě – Bohu díky! – můj rozdrážděný žaludek už tolik netrápí.
 
Čas jídel mi naprosto zpřeházel mé dosavadní návyky.
Snídaně často až po osmé hodině (tzn. třeba i dvě a půl hodiny hodiny poté, co jsem vstal z postele…), oběd naštěstí rozumně mezi dvanáctou a druhou, zato místní zvyk pozdě večeřet (někdy až po osmé hodině) byl zprvu docela nepříjemný. Doma jsem byl zvyklý jíst menší dávky vícekrát za den, snídat hned po vstání z postele a večeřet tak tři hodiny před ulehnutím, takže mi nějakou dobu trvalo, než jsem se pořádně aklimatizoval. Teď už si tělo naštěstí na nový rytmus zvyklo a už mi to potíže nedělá.
Před odjezdem jsem měl velký strach z rýže
Ve školních letech jsem dokonce po několik let rýži vůbec nejedl -, ale doposud s ní nemám sebemenší problém. Je to jako s naším chlebem. Doma taky jím každý den na snídani a často i na svačinu a na večeři chleba, mám ho rád a vůbec mi to nevadí. Tady je chlebem rýže.

FOTOGALERIE

DSCN0125

Menu